Skip to content

About

1993 tot 2003
Punk rock era
Eind jaren `90 was ik met niets anders bezig dan gitaarspelen in Against Time. Deze band ging regelmatig op tour in Nederland maar ook andere Europese landen. Als ik terugdenk aan deze tijd dan durf ik wel te stellen dat dit de meest ultieme vorm van (agile) samenwerken is geweest die ik tot nu toe heb mogen ervaren. Het enige doel wat we als band hadden was het componeren van liedjes. We begonnen altijd vanuit niets, elke repetitie weer probeerde we weer dichter bij ons doel te komen, en soms gooide we al het werk weg omdat het niet goed genoeg was. Tijdens de repetitie kwamen onze fans naar de oefenruimte om naar de eerste versies te luisteren, deze waardevolle feedback maakte de liedjes steeds weer beter. Pas als iedereen achter de compositie stond ging deze op de plaat. De band bestond uit 5 totaal verschillende karakters die enorm complementair aan elkaar waren. Wat dit zo bijzonder maakt is dat elk bandlid 10 jaar lang onvoorwaardelijk alles heeft gegeven zonder perspectief op financieel resultaat. Het mooie van dit alles is dat wij uiteindelijk jongeren hebben geholpen hebben om door de lastige tienerjaren heen te komen. Hieronder één van de laatste nummers die we gemaakt hebben.

Los van creativiteit was de band ook een bedrijf, we hadden een bus, € 50.000 aan spullen en maakte forse kosten als we gingen touren in landen zoals Spanje of Canada. De financiering kwam uit onze merchandise (t-shirts, stickers e.d.) en CD verkoop. Het begrotingstekort konden we indienen bij de `Popstichting` te Amsterdam die hier een subsidieregeling voor had. Zie hier de grootste uitdaging die je je maar kan voorstellen; een groep creatievelingen die een administratie moest bijhouden 🙂 . Om aan de subsidieverplichtingen te voldoen programmeerde ik een cloud applicatie waarin we de website, contracten en financiële administratie konden bijgehouden. De bandleden noemde de applicatie `gedoe manager`. Deze levenslessen en het systeem wat ik daar omheen ontwikkelde is uiteindelijk de basis van mijn toekomst geworden. Helaas heb ik geen screenshots meer van deze webapplicatie 🙁
1993
1993 tot 2003
1998 tot 2003
Getronics/KPN
Ik weet niet meer hoe ik het gedaan heb maar parallel aan de band activiteiten werkte ik bij Getronics/KPN als technische specialist bij Rabofacet (nu Rabobank ICT). Rond 2001 ging ik mijn eerste projecten draaien en ik zag al vrij snel de parallel met mijn band. Binnen 6 maanden had ik de `gedoe manager` van mijn band omgebouwd tot een project management tool (v2) waarin elk team lid kon inloggen en alles moest bijhouden. Hierdoor had ik meer tijd om energie te steken in het team. Tijdens de ontwikkeling van de software kwam in aanraking met de wondere wereld van processen. Het project waar ik verantwoordelijke voor was bestond vooral uit handeling die we honderden keren moesten herhalen. De bekende Microsoft Word templates kwamen uit de kast en we begonnen driftig werkinstructies te maken op basis van de de legendarische KPN KPI`s. Binnen mijn applicatie ontwikkeld ik een `process management` oplossing (BPM) om het probleem van templates en instructies te reduceren. Getronics was zo succesvol met dit concept dat ze externe bedrijven ging inhuren die vervolgens ook met mijn applicatie moesten werken. Uiteraard wilde ik de tool doorontwikkelen echter paste dit niet binnen de Microsoft strategie van Getronics. Ik besloot ontslag te nemen en de applicatie zelfstandig voort te zetten.
1998
1998 tot 2003
2003 tot 2014
Faster Forward
1 juni 2003 was het dan zover; mijn vrouw Cathy bedacht de naam Faster Forward en mijn eigen eenmanszaak zag het levenslicht! Ik had nog geen kantoor maar thuis op de zolder had ik tussen de rommel mijn eigen werkplek gemaakt. Uiteraard moest ik facturen printen dus een serieuze printer was de eerste investering van Faster Forward, oei wat was ik trots 🙂

Het eerste wat ik gedaan heb is het herbouwen van de applicatie naar v3 (PHP 5 kwam er aan dus er moest wel het een en ander gebeuren aan de code, haha). In die tijd was PHPFreakz het walhalla voor de aspirant PHP ontwikkelaar (stack overflow was er toen nog niet hé), een flinke periode heb ik deze community op mijn servers gezet, als dank omdat ik zonder PHPfreakz dit nooit had kunnen doen. We noemde deze 3de versie van de software "de portal"

Begin 2004 ben via mijn maatje Mark Brouwer op de zolder terechtgekomen van de Grafische Wereld te Halsteren. Je ziet het goed op de foto, ik was niet meer alleen! Kees Haverkamp, de drummer van mijn Against Time band kwam voor een legendarisch salaris van € 500 per maand bij Faster Forward werken.

Samen maakte we websites voor € 300 per stuk, ik weet tot op de dag van vandaag niet hoe we dit ooit rond hebben kunnen krijgen 🙂 Totdat we het project management systeem van Getronics verkochten aan IT bedrijf, de eerste grote order van 10.000 euro was binnen, we waren rijk!

In 2004 ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met de financiële dienstverlening. Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar echt helemaal niks mee had 🙂 Samen met de franchiseketen "De hypotheekadviseur/Maes" ontwikkelde we het hypotheken pakket "Sarah". Adviseurs konden automatisch hypotheekaanvragen uit de adviessoftware (AfinHyp) inlezen die we vervolgens via het Hypotheken Data Netwerk naar banken kon worden versturen.

In deze periode hadden we problemen met de huisvesting en hebben we zelfs een tijdje vanuit Rotterdam gewerkt.

Eind 2004 zijn Kees, ik en Mark vertrokken naar de Zuivelstraat te Bergen op Zoom. Wederom een bijzondere stap omdat we samen met fotograaf Tonny Presser en de legendatische Bjorn Istas met het hostingbedrijf IVX een eigen kantoor gingen huren. Ik kan een boek schrijven over deze periode, wat hebben we gelachen!

Totdat in dat jaar dé opdracht van Faster Forward viel waardoor alles veranderde: het Toonkamer project. In Toonkamers werken medewerkers van UWV, CWI en de gemeente. Samen monitoren zij de activiteiten die werklozen ondernemen om weer aan het werk te komen en ondersteunen zij hen in het vinden van een baan.
2003
2003 tot 2014
2004
KlantVolgSysteem voor UWV, CWI en Gemeente
Faster Forward ontwikkelde voor alle zeven Toonkamers het klantvolgsysteem (KVS). Dit systeem beschikt over een digitaal dossier en verschillende mogelijkheden om met de klant te communiceren, namelijk via sms, e-mail en via het digitale dossier zelf. In het digitaal dossier wordt de actie op trajecten bijgehouden, zowel door de cliënt als door de klantregisseur.
Lees het acceptatie rapport : 2007-Acceptatie_klantvolgsysteem_klantregisseurs_Toonkamer_AmsterdamZO Artikel in Mensen: mensen_in_de_keten_van_werk_en_inkomen Met deze unieke webapplicatie konden consumenten en dienstverleners samenwerken in één dossier, in combinatie met het proces management systeem ontstond een zeer krachtig geheel. In deze periode hebben we ook een rudimentair facturatie en basis boekhoudpakket ontwikkeld. Ik vergeet nooit meer de legendarische kwerie machine van Jochem (H).
2004
2004
2005
Faster Forward Elements
Ondanks de enorme besparing van 20% op de schadelast voor de overheid konden we als jong no-nonsense IT-bedrijf onze weg niet vinden in de publieke sector. Samen met een aantal andere bedrijven vestigde we ons in de Bosstraat te Bergen op Zoom. Inmiddels was Faster Forward een hecht team van 8 personen. Omdat we binnen de financiële sector succesvol begonnen te worden besloten we in 2005 ons systeem volledig opnieuw te bouwen. Functioneel was het een kopie van de voorgaande versies, technisch was het natuurlijk andere koek. Ik kan me nog goed herinneren dat we compleet vast liepen met MySQL 4, er was geen specialist te vinden (of we moesten iemand invliegen die niet te betalen was). We besloten MSSQL te combineren met PHP, een bijzonder duo 🙂 Dit zou dan de vierde versie worden van het software pakket wat ik initieel bouwde voor mijn band 🙂 De naam Elements zag het levenslicht en degene die mij kennen weten wel waar deze naam vandaan komt :).
2005
2005
2006
De Hypotheekshop
De Hypotheekshop was de eerste grote klant die met Faster Forward Elements in productie ging.
2005
2006
2007
ViaFeria
Eindelijk was het dan zover! Faster Forward B.V. was op 5 december 2016 ingeschreven in de kvk! In dit jaar kwam de tweede grote klapper, NIA, BoxFinance, KomBo en ADP vormen ViaFeria en wij mochten het systeem leveren voor de verwerking van hypotheekdossiers
2007
2007
2008
AFAB Service providing
In het eerste kwartaal van 2008 werd ViaFeria/Sterck door AFAB overgenomen. In totaal telt de service providing-tak van Afab nu 4.000 aangesloten tussenpersonen en 350 medewerkers.

In 2008 starte ook Hypodomus met Elements, een innovatief concept op het gebied van wonen. In dit jaar behaalde we zelfs een Tiara-certificering op de systemen van de NVM.

Zoals we allemaal weten was eind 2008 het hoogtepunt van de kredietcrisis, onze klanten moesten het roer omgooien en dat was niet altijd even makkelijk
2008
2008
2009
AFAB Geldservice
Omdat Faster Forward zich bewezen had in door workflow aangestuurde excellente dossiervorming hebben we AFAB mogen helpen in het compliant maken van de processen om uiteindelijk te kunnen voldoen aan de eisen van de AFM. Samen met HDN heb ik het KX bericht ontwikkeld om de digitalisering binnen kredieten branche te verbeteren.
2009
2009
2010-2012
Volmacht
Toen een grote verzekeringsvolmacht Elements wilde afnemen besloten we een volmacht systeem te ontwikkelen. Uiteindelijk besloot deze verzekeringsvolmacht niet over te stappen naar Elements en zijn we ons weer gaan focussen op datgene wat we goed konden: dossiervorming & compliancy.
2010
2010-2012
2014
ANVA
Ik ben bij ANVA gaan werken als Strategisch directeur. In goed overleg met Faster Forward heb ik een kopie van Elements meegenomen. Doel was het combineren van de solide back office van ANVA met dossier gestuurd CRM systeem.

Ik heb wel heel erg moeten wennen 🙂 Van een start-up speedboat met 25 mensen naar organisatie met 140 mensen met een 40-jarige geschiedenis was toch wel complexer dan ik dacht.
Een dergelijke transactie lijkt eenvoudig maar ging mij fors boven de pet. Ik heb een onderhandelaar ingehuurd die fors de vaart in het proces heeft gebracht. Na het afronden van de transactie (2015) kwam ik er achter dat Henk Otten samen met Thierry Baudet Forum voor Democratie had opgericht. Ik heb niet veel met deze partij maar het is een leuke anekdote.
2014
2014
2017
Back office culturele sector
Op persoonlijke titel heb ik een geavanceerde cloud back office applicatie specifiek gericht op organisaties in de culturele sector ontwikkeld. Het systeem faciliteert een naadloze en geautomatiseerde ervaring voor leden en financiële processen. Belangrijkste kenmerken: Zelfinschrijving voor leden: Biedt leden de mogelijkheid om zichzelf in te schrijven en hun informatie bij te werken. Vooruitberekende betalingen: Geïntegreerd algoritme dat alle betalingen tot een jaar vooruit berekent, waardoor maandelijkse incasso's efficiënt kunnen worden uitgevoerd zonder aanvullende berekeningen. XBRL-koppeling met Rabobank: Implementatie van een directe koppeling met Rabobank via XBRL, wat automatische verwerking van incasso's mogelijk maakt. Geavanceerd mutatiesysteem: Biedt een grondig overzicht van alle wijzigingen en mutaties binnen het systeem, zodat er volledige traceerbaarheid en transparantie is met betrekking tot contract- en lidmaatschapsupdates. Resultaten: Succesvolle implementatie en inbedrijfstelling, nu 5 jaar in productie. Geoptimaliseerde en geautomatiseerde financiële processen voor diverse organisaties binnen de culturele sector.
2017
2017
2019
Blockchain oplossing
Op persoonlijke titel heb ik voor stichting Oasebos heb ik een blockchain oplossing geprogrammeerd waarmee participanten zelf aangekochte certificaten onherroepelijk kunnen vastleggen vastleggen. Dit blockchain platform heb ik volledig vanaf scratch zelf geprogrammeerd, ik wist niet dan cryptografie zo lastig was 🙂 https://oasebos.nl/blockchain/ Ik heb geen gebruik gemaakt van bestaande blockchain distributies maar heb het volledige systeem zelf geschreven.
2019
2019
2019
Samen delen
Achtergrond: Omstreeks 2015 werd ik geconfronteerd met ingrijpende gebeurtenissen in mijn directe omgeving, waardoor ik me sterk bewust werd van de waarde van kleine, betekenisvolle momenten. Gedurende deze tijd voelde ik de behoefte om mijn gevoelens en ervaringen te documenteren, en deelden mijn naasten en ik waardevolle herinneringen via platforms zoals WhatsApp. Toch verdwenen deze herinneringen na verloop van tijd in de digitale ether. Doel van het project: Het creëren van een digitaal systeem om zowel uitdagende als vreugdevolle momenten vast te leggen en te delen met dierbaren. Dit platform streeft ernaar om een blijvende ruimte te bieden waarin herinneringen bewaard en gekoesterd kunnen worden, ver buiten het bereik van de vluchtige aard van traditionele sociale media en berichtendiensten.
2019
2019
2020
Tesla app
Op persoonlijke titel heb ik op basis van de Tesla API een innovatieve applicatie gecreëerd die ruwe voertuigdata omzet naar inzichtelijke informatie. Eigenaren van een Tesla kunnen met deze applicatie diepgaande analyses uitvoeren op hun rijgedrag, waardoor ze meer bewust worden van hun rijgewoonten. Deze tool streeft naar het verbeteren van veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid door rijders te voorzien van data-gedreven feedback.
2020
2020